Jennöh

Alla inlägg under mars 2014

Av Jennie - 16 mars 2014 17:24


Hugo

 

Hugo väger nu nästan 20 kg

Alltså har han gångrat sin vikt nästan tre gånger på tre månader.  

Undra vad han kommer väga som vuxen.



       

Av Jennie - 16 mars 2014 02:20

Hej
Igår anmälde jag mig och Nambi till vår första agilitytävling!! Hahah vi har inte tränat på jääättelänge nu, men måste anmäla mig för att få tummen ur att träna..

.


Sitter och kollar på film nu och Sofia åkte för en liten stundsedan... men blir väl till att sova snart!


.

Av Jennie - 13 mars 2014 12:59

 

VARNING FÖR SNUSK!!!

 

Eller är det alla andra produkter vi köper som är snusk, med tanke på alla kemikalier och ämnen de innehåller vi inte ens vet vad de betyder på ingredienslistorna. 

 

Visste du:

Att efter att du använt deodorant, créme, scampo etc tar 26 sekunder innan de giftiga ämnena cirkulerar i vårt blodomlopp.

 

 

Ekologiska skönhetsprodukter    

 

 

   


Det här är det enda, som jag använder dagligen till ansikte, hår och tänder.

 

 

 

 


Tandkräm

2,5 msk kokosolja

1 msk bikarbonat


*Blanda ihop ingredienserna och borsta tänderna. 


Vad tycker jag?

SUVERÄNT!! Mina ilningar t som jag haft problem med i över två års tid har försvunni!!


 




Oil Pulling

1 msk kokosolja


*Låt kokosoljan smälta i munnen och skölj därefter tänderna med oljan i 15-20 min efter tandborstning. Kokosoljan är naturligt bakteriedödande och minskar risken för karies, tandköttsinflammationer och reducerar dålig andedräkt. 

Tänk på: att spotta ut oljan i sopspannen och inte i handfatet då oljan kan fastna i rören när den stelnar igen.


Vad tycker jag?

Fantastiskt! Mina ilningar har försvunnit och tänderna känns väldigt rena efteråt.





Schampo (Beskrivningsfilm längre ner)

1 msk Bikarbonat

1 dl vatten

Eteriska oljor (valfritt, jag har inte använt det ännu)

 

*Blanda ihop ingredienserna i en schampoflaska så att du kan spriuta in det i hårbotten. Jag brukar dubbla för att vara säker på att jag får det överallt. 

 


Balsam (Beskrivningsfilm längre ner)

1 msk äppelcidervinäger

1 dl vatten

Eteriska oljor (valfritt, jag har inte använt det ännu)

 

*Blanda ihop ingredienserna i en balsamflaska så du kan spruta in det i hårbotten. Jag brukar tredubbla för att vara säker på att jag får det överallt. Massera in ordentligt i hårbotten

 

Vad tycker jag?

I början kan håret kännas lite torrt, men efterhand blir håret mjukare och efter ungefär en månad var mitt hår mjukt och skönt! Min hårbotten är inte torr längre. (Jag brukar ta lite moroccanoil i handdukstorrt hår om håret känns torrt, men ju längre tid jag använder mig av denna metod, desto mindre moroccanoil behöver jag ta)


Här är en film där hon beskriver hur du ska göra. 







Sminkborttagningsolja

Olivolja

eller

Kokosolja

 

*Häll oljan på en pads och för i ansiktet tills sminket är borta. Skölj därefter med ljummet vatten.

Tänk på att dra neråt över ögonen så att du inte får det i ögonen när du ska tvätta bort mascaran. Du kan se lite grumligt några sekunder, men det går över fort.   

 

 

Vad tycker jag?

RENA FRÖJDEN! När jag använder ansiktstvålar blir mitt ansikte stramt och torrt, men med olja blir min hy fin och följsam.

 

 





 Ansiktspeeling

2 msk Socker

1 msk Honung


*Låt 2 msk socker ligga i vatten en stund för att göra sockerkristallerna mindre och rundare.

Häll av vattnet. Blanda ner 1 msk honung. (ev Ekologisk Olivolja om du inte har honung) Börja peela!

 

Vad tycker jag? 

Det är lätt att blanda och huden blir len och fräsch. Kommer fortsätta med detta 1 gång i veckan.


     





Ansiktsmask för torr hy

1 banan

2-4 msk havregryn (beroende på hur stor bananen är)

1 msk honung


*Mosa banan och krossa havregrynen väl, häll o honungen och blanda. Massera in i ansiktet oc låt sitta 10 min. Skölj av med ljummet vatten.


Vad tycker jag?

Jag hade bråttom och gjorde inte särskit noga, men ska prova sedan igen. Hade ingen honung, så jag tog olivolja så länge.


Hahah så här såg det ut... måste verkligen krossa havregrynen nogare, eller ta havrekli?


 



Om ni undrar varför mitt hår ser fett ut så är det för att jag har olivolja i håret. Inget jag rekommenderar för er som inte använder scampo!!! Det går nämligen inte att få ur så jag fick ta en klick schampo för att få ur det *snyft*, men jag tog inget balsam och fortsätter hädanefter med enbart bikarbonat och vinäger....   


    




Bodylotion, ansiktskräm, handkräm, läppbalsam

Kokosolja

 

*Smörj in hela kroppen med oljan. Kokosolja kan du även använda istället för solkräm på sommaren.

 

Vad tycker jag?

Jag har haftproblem med torr hy hela vintern fastän jag köpt dyra krämer, salvor etc, men det är som bortblåst nu när jag använder kokosoljan! Kokosolja är även nyttigt, så passa på att äta en sked när du ändå håller på- eller varför inte blanda ner det i maten eller bre din smörgås med det istället för smör? Jag blandar ner kokosolja i mitt bröd som du hittar HÄR





Deodorant

½ dl kokosolja

½ dl bikarbonat

½ dl majsstärkelse

ev. några droppar eterisk olja


*Smält kokosfettet och blanda i övriga ingredienser. Häll upp i en burk och låt svalna. Ta en liten klick och smörj in under armarna. 

För känslig hud, prova med mindre andel bikarbonat. Eventuellt mindre sträkelse om det känns smuligt.


Vad tycker jag?
Har inte provat ännu men ska absolut prova detta bums! 

Just nu använder jag en Ekologisk deodorant- utan aluminium, parabener och alkohol. 





Av Jennie - 13 mars 2014 00:27

Jag måste visa er mina hemmagjorda produkter imorgon. Tandkräm, schampo och balsam, bodylotion m.m
Miljövänligt och kroppsvänligt!


Av Jennie - 12 mars 2014 15:00

 


 

 

Några av mina presenter 

 

 



En ridtröja från Gina Tricot Grand Prix 


   

 



Sminkborstar från Tikei Mineral Cosmetics   

 

 

 



Halsband från Zenzhu Fine Freshwater Pearls


 




Eltandborste från Oral-B 

 

 

 

 

 

En bok som kommer göra mig otroligt allmänbildad!

 

   




Presentkort på hästsaker



 




En körsele


 




Senskydd och bakskydd från JH (Jennie Hellberg) Collection


     





Skiftnyckel till broddning som man inte behöver snurra på, utan bara dra fram och tillbaka. SUVERÄN! Från BILTEMA






Hästgodis och pälsglans


   





Grimskaft


   

Av Jennie - 12 mars 2014 09:44

Precis kommit in från stallet och äter frukost nu.

Helt UNDERBART väder! Jag och Hugo ska möta upp Sofia och Whisky för miljöträning i Kungälv om en liten stund.

Av Jennie - 11 mars 2014 10:23

 

 

Åååh duktiga killen!! Vi ensamtränar nästan varje dag och igår gnäggade han endast två gånger och började sedan beta. 


Jag ger honom alltid kraftfoder i samband med att jag släpper ut honom så det har blivit något positivt av det, för det älskar han nämligen..    Blir han ängslig fyller jag bara på.

Under tiden får Heidi och Top-Gun gå tillsammans så att Heidi också får sällskap.

De kan inte gå tillsammans eftersom Fair Fight ska fortsätta gå som hingst..


Tråkiga hagarna är nu. Skönt när det torkar upp ordentligt! Fast de har rätt stora hagar så det finns någorlunda torra platser i alla hagarna som tur är.

Av Jennie - 10 mars 2014 20:24

 

 

Hej

 


Håller i skrivande stund på och väntar på att min Potatis och Rotfruktssoppa ska bli färdigkokt.


Inte lagat denna innan men det luktar gott :)



Ingredienser

 

Potatis----------------- styck 

Morot------------------- 2 styck 

Palsternacka------- styck 

Purjolök -------------1/2 styck 

Vatten till soppa- 1,5 liter 

Buljongtärning(ar) jag tog 3

Timjan (torkad) tsk (jag tog 1 msk) vet inte hur smaken blir, kanske tar mer nästa gång.

Salt & peppar

Tog även Herbamare örtsalt

Jag hackade även lite vitkål

 

 

Tillagning (25 min )

 
  1. Skala rotfrukterna och hacka i småbitar. Skiva purjolök.

  2. Koka upp vatten+fond med kryddor. Sänk värmen och tillsätt grönsakerna. Låt småkoka i cirka 10 minuter.

  3. Lägg upp i en djup tallrik. Servera hård ostsmörgås till soppan.

 

   

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards