Jennöh

Alla inlägg den 28 april 2014

Av Jennie - 28 april 2014 11:34

 

 

 

Hej!

 

Lovade att visa mina fula utslag jag fick pga olika "skönhetsprodukter". Så det ska jag göra!

Utslagen kallas för Perioral Dermatit och är väldigt vanligt. Orsaken är det vanliga sminket, ansiktstvålar, tandkräm, hudkräm etc... Listan kan göras lång!

 

 

Jag gick till vårdcentralen och fick antibiotika utskrivet, men jag tog bara antibiotika en dag. Jag kände att det var inte den rätta vägen för utslagen skulle komma tillbaka så fort jag slutade med antibiotikan. Så jag måste alltså ta itu med grundorsaken till problemet...

Jag fick tack och lov väldigt milda symptom och det tror jag beror på att jag snöade in mig på detta fullständigt och verkligen var öppen för att prova nytt.





Historien om mina utslag... 

 

Allt började med en spricka i mungipan som flyttade sig utåt och neråt. Jag blev torr på området och gick till apoteket och köpte dyra ansiktskrämer för torr hy. Tror ni det hjälpte? Nej...

Jag blev istället mer röd på området och det spred sig ännu mer. Nu under hakan och runt munnen. Började även bli torr under ögonen! Jag provade flera olika krämer och salvor. Provade att inte smörja alls och att smörja hela tiden- utan resultat.


Så här såg det ut ett tag

 

 

 

 

Numera ser jag ut så här!

  

 

 

 

Började läsa en massa om ekologiska produkter och beställde jojobaolja, ansiktstvål och ekologisk deo från märket c/o GERD. Vart nöjd med produkterna, men 

det sved ändå på områdena när jag tvättade med tvålen och jag sminkade givetvis inte på utslagen..

 Istället började jag prova mig fram och experimenterade. 

Googlade även efter inspiration.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Började använda Ekologisk Olivolja från Kung Markatta. Jag tog Olivoljan på PADS och tog bort sminket med och

smörjde med jojobaoljanUtslagen vart inte röda längre och det sved inte när jag tog dessa produkterna på.

 


Märkte även att jag blev röd i hårfästet efter att jag duschat så jag bytte ut schampo och balsam till Bikarbonat och Äppelcidervinäger att duscha håret med och jag gjorde egen tandkräm av kokosolja och bikarbonat.

 

 

Jag gör numera nästan alla mina produkter själv av just det... MAT!

Jag gör bl.a Schampo, balsam, sminkborttagningsmedel, tandkräm, munskölj, deodorant, kropp,- och ansikts peeling, ansiktsmask mm. Använder både kokosolja och jojobaolja till ansiktet, händerna och håret. 

 

 

HÄR LÄNKAR JAG TILL ETT TIDIGARE INLÄGG DÄR JAG SKRIVIT RECEPTEN.

SUPERENKELT!

 

 

 


Läste en tänkvärd text:

 

"Det du smörjer kroppen med ska du kunna äta, för huden "äter upp" produkterna."

 

 

Visste ni förresten att det tar 26 sekunder för alla farliga ämnen i t.ex en deodorant att cirkulera i ert blodomlopp efter applicering?

 

        

 

 



Köpte mineralsmink från Tikei.
Ni kan gå in och läsa på deras hemsida som ni hittar HÄR. Jag är supernöjd med sminket och kommer ALDRIG använda något annat igen! 

 

   

 

 

 

Jag har slängt skönhetsprodukter för flera tusenlappar, oöppnade förpackningar- -rätt i soptunnan. För vet ni vad? 

Jag kommer spara in det hundra gånger om!

 

Bra för både kroppen och plånboken. 


 

 

LESS IS MORE

 

 

 



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards