Jennöh

Alla inlägg den 3 april 2015

Av Jennie - 3 april 2015 12:00


Goddag på er

 


Tänkte berätta lite om hur jag gör och Min "syn" på hästuppfostran. Säger inte att detta är det enda rätta, men det fungerar för mig då jag hittills fått fram glada, trygga och lydiga individer!

   Jag fick lära mig den hårda vägen då jag som 13 åring fick en 1 årig fullblods hingst vid namn

Home of Heart xx, Född 2005-05-04

E;Heart of Oak (USA), U; Phone Home (GB).


Home of Heart kallades för "ET" då uppfödaren ville att Han skulle heta ET Phone Home (från hans mamma och filmen) men det gick inte för galoppförbundet, så han kallades för ET istället.)

   ET var en mycket pigg kille som hade fötterna mer upp i luften än på marken. Men envis som jag är så skulle jag givetvis fixa det själv- vilket jag roligt nog gjorde, med både inridning och allt vad det innebär.


Han lärde mig att bli bästa vän med sin häst. Då gör den ALLT för dig. Den känslan är fantastisk!   

Ex. var han 4, 5 år eller något när vi skulle iväg på en av våra första clear rounder. Det var en läskig vattenmatta han stannade framför, jag klappade honom på halsen vilket för honom betydde-"det är ingen fara älskling"- för när jag klappade honom på halsen flög han över som aldrig förr!

   Det gick alltid bra att lasta och åka transport, lämna ensam i både stall och hage. Då är den lugn och stabil vilket vi till stor del kan påverka genom rätt träning för enskild individ.


Jag är en väldigt analytisk person som är självlärd i det mesta när det gäller hästhantering och mitt måtto är lite

-att om jag har gjort en sak 3 gånger och inte märker någon förbättring så får jag byta taktik-

- Ju mjukare jag är, desto känsligare blir hästen-

-Kommunikation-

-Den ska inte vara rädd för att göra fel, utan vilja göra rätt-




Regel # 1: 

Gå inte framför matte/husse.


Ex när jag leder hästen. Detta lärde jag mig på ET då han hade kunnat bli farlig annars med all den energin och även Fairfight gör det galant nu!

Först och främst. Hans framben/bog får aldrig komma framför mig.Går de för långt fram är de inte lika uppmärksamma på mig, upplever jag.

 

 

 

 Regel #2: 

Hästen ska vara uppmärksam på mig och följa mig så väl att grimskaftet alltid hänger. 

Bekvämast så för både mig och hästen. Jag slipper trötta armar och hästen slipper spänningar och sneda muskler 


Jag har som krav att de ska kunna gå bredvid på hängande grimskaft (ALLTID) och så fort jag går, stannar, backar eller svänger så ska han göra det direkt utan att grimskaftet sträcks. Han är JÄTTEduktig på det! 

   

   T. ex när vi promenerade häromdagen så sprang jag med Fairfight och höll i grimskaftet längst ut. Han galopperar bredvid mig och bockar och busar vilket jag bara tycker är roligt, men så fort jag stannar och backar (och då menar jag verkligen tvärnit och springer sedan baklänges) så är han direkt med på noterna! Han får direkt klapp och godis efteråt och det blir som en rolig lek- som egentligen grunnar sig på uppfostran.

Jag leker fram det jag vill få ut. Det gör t. ex att jag kan galoppera med Fairfight på släp när jag rider Top-Gun, för han är hela tiden uppmärksam på mig 

   Detta ska givetvis fungera lika bra på båda sidor då jag leder mina hästar på båda sidor lika mycket för att få de så jämna i kroppen som möjligt. (Det om att leda hästen på båda sidor- tipset fick jag av Sveriges bästa Fysioterapeut för några årsedan

.

 

 

 

Regel #3:

Gå inte in och ut ur boxen utan matte/husse  

 

När jag grejjar i stallet är boxdörrarna alltid öppna. Det är också en lydnadsgrej tycker jag.

Tänk den dagen man glömmer att stänga dörren. Då är det rätt schysst om hästen står kvar? Samma sak gäller när de ska in i boxen.

   Jag tar av täcken och grimmor i stallgången. När de står lösa får de aldrig bara gå iväg eller springa in i boxen innan jag klappat de på halsen- vilket i den situationen betyder, varsågod och gå in. KOMMUNIKATION.

  Jag pratar också mycket med hästarna. De lär sig röstläge osv. Häftigt när man pratar på ett visst sätt som betyder "nej inte riktigt så där" att se hur de tänker till och när de gör rätt så ändrar man tonläge och så spetsar de öronen och ser väldigt nöjda ut.




Regel #4:

Flytta sig för tryck.

 

När jag t. ex borstar och hästen ska flytta sig åt sidorna, gå fram eller bak- räcker det att jag PETAR försiktigt på mina hästar så flyttar de sig direkt. Mjukt och behagligt för både mig och hästarna.

   När jag flätar manen så kan jag inte nå upp om de håller huvudet högt, så jag lär de att om jag lägger ett försiktigt tryck med handen på nacken så ska de sänka huvudet. Fairfight har precis lärt sig detta riktigt bra vilket är skönt hihi. 

Det krävs att jag är SNABB med eftergift/lättar trycket, så lär de sig väldigt fort och BERÖM för minsta lilla som du anser vara i positiv riktning.

 

 

 

Regel #5:

Stå still om matte/husse säger det. Så riskerar du inte att strassla in dig. 

Fortfarande- om du förtjänar förtroendet..

 

"Stilla" för mig betyder- du får inte flytta dig ens en millimeter. Ska jag tömköra och grejja med långa linor eller spola hästarnas ben så är det mycket lättare om de står still.

Mina hästar står lugna och blickstilla lösa när jag går runt och spolar deras ben tex. Vid longering övar jag ex. att slå med ett långt longerspö fram och tillbaka över Fairfight som smätter, men han litar på mig så han står med avslappnat sänkt huvud. 




Jag springer runt och leker med mina hästar i paddocken. Bokstavligt talat (måste filma någon gång) Jag springer och de springer efter och bockar som tokar. Det är så sött! Ropar/visslar jag på Fairfight på ett speciellt sätt kommer han direkt- ofta i galopp. 


Detta är verkligen basic saker som jag tycker att alla hästar bör kunna, så blir det mycket roligare.

Hästen är duktig och får massa godis och beröm och vi blir glada för att hästen är glad och duktig. Den blir också trygg för den vet exakt vad den FÅR och inte får göra. Det är extra viktigt att den vet vad den FÅR göra än vad den inte får göra. För om man endast säger till vad den inte får göra blir den stressad över att den inte vet vad den ska göra istället.

Detta var inget planerat inlägg så har säkert glömt lite viktiga punkter men skrev ner det som kom upp i huvudet.


 

 

Fairfight när jag ropar på honom "-Jag kommer matte!!!"

 

 

 

 

Här skapar jag mer förtroende och tillit inför inridning

 

 

 

 


...Ska sätta mig på honom - Klapp betyder som jag skrev ovan- "det är ingen fara"

(Vilket givetvis tar både tid och tålamod att lära in  Men som sagt- om du förtjänar att den litar på dig och den gör det, så får du göra vad du vill..)

 

 

 

 

TRUST- Hästen ska ALDRIG behöva tvivla på oss och vårt förtroende.

Ta ett djupt andetag och räkna till 10... Hört den förut?   

 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards