Jennöh

Alla inlägg under juni 2012

Av Jennie - 20 juni 2012 10:01

Jag tänkte just att det är nog dags att börja ta lite bilder på mig för att kunna jämföra hela tiden, för när man går tillbaka är det väldigt kul! Förr kunde jag stå i flera timmar o fixa o ta kort på mig själv för att det var kul, men jag har äna växt ifrån den biten känner jag...  Rätt skönt ändå haha!


Dock har jag alla bilder på en hårddisk som låg på skoldatorn innan, och har endast ett fåtal på den här datorn från 2009-2010? Sen så är det ju SÅ BRA kvalité på bilderan också... hahah


Minns knappt när jag tog bilder på mig själv senast. Roligare att ta bilder på annat!

Tex ett några ankungar jag såg när jag jobbade häromdagen...    nää men ni förstår vad jag menar...


 


Bilder från förr:


    

 

 

 


Otroligt gammal bild på min syster (tv) och mig (th)....

 


Har precis öppnat denna datorn så vet inte vad jag har för bilder så tog bara några.......

Av Jennie - 20 juni 2012 00:07

Jag har varit väldigt inne på att bli sjuksköterska. sedan ändrade jag mig till polis... men NU helt plötsligt kom jag på att det är hästar jag ska jobba med! Varför inte hålla på med det man älskar på heltid...?


Blev galet motiverad på att plugga upp mina betyg, för sedan ska jag gå Unghästutbildarprogrammet på Flyinge?!! Trodde aldrig att den här dagen skulle komma! Men vad härligt det känns! Samtidigt som det är lite kusligt...
 Men det är det här jag vill göra! Det är nu livet börjar efter studenten sägs det, så varför inte ta vara på det?!


Jag har ju min älskade lilla ET, men kommer att söka efter en foderhäst att kunna träna med för att få ut så mycket som möjligt. Har en hel del att jobba med Nambi också vilket naturligtvis går först, så vi får se vad som händer.

Svarade på en annons igår faktiskt!


Vad härligt det är med ett nytänk än att bara gå runt i samma gamla vanliga tankar!!

 


  



Av Jennie - 18 juni 2012 23:31


Longerade ET lite igår. Först verkar han stel men efter en stund mjuknar baken upp.. Samma sak när jag red idag. Han börjar verkligen stärka upp sig i höger bakben, rumpa och rygg vilket är grymt härligt! 

Ska nog löshoppa honom någon dag. Tycker han alltid är kul!

Efter longeringen så släppte jag honom lite i paddocken med Top-Gun.


                   

 


ET & Top-Gun


   



Löshoppningsbild från 2011:


 

Av Jennie - 14 juni 2012 09:16

Jag tränar i en inomhusarena i Göteborg där jag går kurser med Nambi. Vi vann "tävlingen" i Valpkurs klass 1! Det var väldigt roligt eftersom att hon är minst och vann över alla stora hundarna..   Nu är vi inne på Valpkurs

klass 2. Första gången missade jag (eftersom att det var bal då) och så var jag där första gången vid tillfälle två, i förrgår!


Men igår var det så himla gott väder (kan ju inte direkt träna ute när det är kyligt eftersom att hon är känslig för kyla) så hon fick åka upp till Brukshundklubben för första gången igår!

Tessie fick följa med och träna så att Nambi fick pausa ibland och vila hjärnan..

Sedan blev det så klart en massa bus också. Det ska ju vara roligt att träna!



     

         


Nambi är av rasen Prazsky Krysarik och ägs av mig och vi har Håfveleds Kennel. För ett tagsedan startade jag en blogg "hafveledsprazskykrysarik.bloggplatsen.se" som har varit inaktiv. Vi har våra andra hundar på en hemsida, men jag tycker den är krånglig så jag kommer att fixa en egen hemsida till PKs som är länkad från vår andra hemsida.. Där kommer även den bloggen vara länkad!

Av Jennie - 13 juni 2012 07:56


 

   

         

   

ET
Av Jennie - 6 juni 2012 18:29

Jag och Christoffer!


                          









Limousine bussen vi åkte dit med!






              


Väl där

 

     

 

Av Jennie - 6 juni 2012 17:53





















  

Av Jennie - 3 juni 2012 22:00

De flesta vet nog att det används helt sjuka metoder för att få hästarna att gå i dessa extremt onaturliga gångarter, även kallade ”running walk” eller ”flat foot walk”, som är unikt för rasen. Klackar, kedjor, tyngder och frätande vätskor används bland annat för att få hästen att lyfta sina ben så högt som möjligt, alltså få den att tycka att markkontakten är väldigt otrevlig. Man skor till exempel avsiktligt på ett sådant sätt att sömmarna ska ge stort tryck mot hoven och skapa obehag. Kemikalierna som används är till för att fräta sönder hovsulan vilket också gör att hästen inte vill sätta ned hoven. Man trycker också upp sylar och nubb i hovsulan för att orsaka hemska tryck. Dessa metoder kallas gemensamt för ”soring”. Ju högre hästarna lyfter på benen, desto högre poäng får de från domarna.





Tennessee Walking hästar har från början helt normala gångarter och rör sig som vilken häst som helst. Det är människorna som genom helt vidriga metoder har fått fram dessa nya och onaturliga rörelsemönster.

Hovar med frätande kemikalier samt kedjor på för att orsaka extrem smärta. Hästen står även på speciella och väldigt tunga beslag vilket ger en onaturlig vinkel för hoven och hela benet.

Dessa beslag ska hästen alltså röra sig med.

En väldigt sargad karled på grund av alla metoder som används. En vanlig syn hos Tennessee Walking.

En äkta röntgenbild. Här syns hur de tunga beslagen spikats fast i hovarna samt hur flera sömmar gått upp i sulorna och ända in till hovbenet.

Det är i regel fler som använder dessa vidriga metoder, än de som inte gör det. The Humane Society är en organisation som bland annat försöker hjälpa Tennessee Walking Horses och dit kan man även donera pengar. Jag hoppas att detta någon gång kan få ett slut. Visst är det hjärtskärande? :(


Inlägg taget från: http://dressyrmupparna.se/tennessee-walking-horse-varning-for-kansliga/27210#comment-150084


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards