Jennöh

Alla inlägg under juli 2014

Av Jennie - 31 juli 2014 00:48

Jag ska nämligen försöka mig på att börja spela lite gitarr!


Av Jennie - 30 juli 2014 22:56


En inflammerad kropp har större risk att få sjukdomar... 


Föda kan vara basisk eller försurande för kroppen. Exempel på starkt försurande föda är nikotin, alkohol, kött, fisk, ost, ägg, RAFFINERADE produkter som socker,vetemjöl,te och kaffeEtt för högt intag av försurad mat leder till att kroppens PH-värde sjunker och det kan börja bildas urinsyra i bindväven. Urinsyra kan skapa inflammationer och gikt i kroppen. Då behöver kroppen basiska mineraler som finns lagrade i skelettet, och vid allt för högt intag av försurad föda leder det till urkalkning och benskörhet.
För att naturalisera kroppen- få en bra PH-balans, måste man kontra med basisk föda. 70-80% basisk och ca 20-30% sur. I Svergie äter vi tvärt om, 70% surt och 30% basikt.


Dr Otto Warburg fick redan 1931 nobelpriset för sin upptäkt att cancerceller inte kan överleva i basisk miljö, men att de trivs i syrefattig och försurad miljö.

 

Så ät mer grönt och frukt och öka basiska livsmedel i din kost.Träna mer och gör dig av med överskott av syra genom att svettas, samt skratta och var glad! Stress ökar syrahalten i kroppen. Även kyla kan försura blodet. Värme däremot gör blodet basiskt.

Hur äter jag då bättre?
Nästan alla grönsaker, rotfrukter, bär och frukt är basisk föda. Bäst är förstås att äta råkost, för då behålls alla vitaminer och grönsakerna förblir basiska.
Grape och apelsiner är sura men blir starkt basisk i kroppen. Broccoli, avocado, gurka, potatis, bönor svamp, torkad frukt som aprikoser och fikon och grönsaker som tomat, gurka, groddar, kål av alla sorter och spenat.
Hirs, avocado, quinoa och mandel är andra alkaliska födoämnen. Citroner är sura, men det har ingenting med PH-balansen att göra.
Citron blir starkt basisk i kroppen. Så en bra idé är att dricka citronvatten till maten. Det stoppar även sötsuget. Många bra egenskaper har också algen chlorella, som motverkar försurning och även hjälper kroppen att rensa ut tungmetaller. Kalcium och magnesium, samt zink är, som jag nämde tidigare, också bra källor till att motverka försurning. Frukt och grönt är också en källa till massor av antioxidanter.
Ju mer basisk föda du äter, desto mindre sötsug får du!



Kort sagt så är det nästan alla typer av grönsaker, en del frukter, nötter, kärnor, frön och några  spannmål som är basiska. I tillägg är det örtteer, kokt vatten och en del plantoljor. 

 

 

Tänkte skriva en egen text men finns redan så många bra så länkar dem istället.

 Länk


Länk

Av Jennie - 27 juli 2014 19:43

Hej

Håller på och boostar min kropp rejält. Undviker socker, komjölksprodukter och gluten. Äter mycket grönsaker och även lite frukt. ALLTSÅ KÄNNER MIG SÅ JÄKLA PIGG!! Springer typ hela tiden! Galet ändå att det kan spela så stor roll vad man äter!

Ska berätta mer om sur och basisk mat- imorgon och vad man ska äta och bör undvika.


Så här såg middagen ut idag:
Så himla gott!!




Kör inte stenhårt alltid, tex som igår då jag lade in tacochips med oliver och ost i ugnen- istället för lördagsgodis. Ost är ju exempelvis komjölk. Men aa ni förstår!

Av Jennie - 25 juli 2014 11:54

Var ute i natt o kom i säng vid 5 imorse så inte lätt att sova när det ljusnar då.

Men det var hur trevligt som helst i alla fall så de var det värt! Är inte bakis heller så ännu bättre. När jag kom hem startade jag ugnen och värmde potatisgratäng och hamburgare. Mums!

(Ååååh måste visa min lilla odling också!! Kommer ni ihåg? Fungerade inte så bra i hinkarna så gjorde ett litet potatisland där jag grävde ner potatisarna och tomatplantan istället!)


Av Jennie - 24 juli 2014 01:07

Först var jag och badade med en vän. Sedan hälsade jag på hos Fairfight på hingstbetet.
Tog ut honom och filade på hans fötter o kände o klämde, stretchade, gick o sprang för o se hur han rörde sig. Allt såg bra ut!

Sedan släppte jag in honom i hagen igen o han spände upp sig ordentligt o de andra killarna stod bredvid och "föltuggade".

Sedan lekte de- Så himla fina är de!


Godnatt

Första natten som ensamboende. Förhoppningsvis lyckas de få med resten imorgon. Jag vill börja måla om och möblera NU, NU, NU!


Av Jennie - 23 juli 2014 09:47

Vet ni vad? Idag flyttar min mamma och syster, så snart bor jag helt själv!
Scary va...

Av Jennie - 22 juli 2014 12:07

 

Hej


Berättade ju att jag var och hälsade på Hos Heidi för ett par veckorsedan- och lovade att berättade mer, så får väl försöka hålla det...   


För det första så var det väldigt trevligt. Hon har det verkligen jättebra och tjejen på 17 år, som har henne gör verkligen så gott hon kan   


Däremot var jag inte hemma när de provred henne så att jag kunde visa upp henne hur hon brukar gå när jag rider. Hon blir väldigt spänd när nya människor hoppar upp för hon var under sin inridning van vid en hård tygel (Det vet jag för att hon har haft sår och var stenhård i munnen innan jag fick henne) Absolut inte något ont mot någon- bara ren fakta. Tycker jättemycket om förra ägaren också! Vet att alla har gjort det de tror är bäst för henne.


Jag har ju stretchat Heidi huuuur mycket som helst och lovat att visa dem det så jag började med det redan innan hon red för jag såg att hon var väldigt spänd i ryggen och så bad jag henne leda henne så jag fick se hur ryggen såg ut och det blev lite bättre efter att jag stretchade henne..


Nya ägaren red henne först och hon var duktig och hade känsla, även om hon inte riktigt vet hur hon ska använda den ännu. Men det kommer!   

   Heidi gick iallafall med sänkt rygg, hög nacke och "knäckte av" och tog korta steg. Men jag sa ingenting till tjejen för man vill inte vara som en besservisser och hon var inte elak mot henne på något vis. Inte lätt när man inte vet hur hästen KAN gå... Så tyckte hon att Heidi var svår i ena varvet och jag såg att hon inte tryckte ifrån med bakdelen. 



Det här förklarar jag för att ni ska få en bild av hur det var. Kan inte nog säga hur otroligt bra hon har det och en jätte härlig familj hon har kommit till som vill henne allt väl!   




Jag hade inte planerat att rida så jag hade inga ridkläder med, men hon hade ett par extra ridbyxor med sig som jag

fick låna  


Jag skrittade på långa tyglar en stund för Heidi ville inte alls ta bettet och gick med höjt huvud och spända steg så jag kände bara SKIT OCKSÅ. Allt mitt slit och så detta....

   MEN efter en liten stund började hon våga ta i bettet och sänkte sig någon sekund för att sedan ta upp det igen- vilket jag struntade i. Fokuserade bara på att hon skulle trampa på ordentligt och spänna av i steget och klappade henne på halsen med jämna mellanrum. 

   Efter en stund började hon bli väldigt fin och avslappnad- gjorde även små öppnor innan jag började trava. Hon blev spänd på nytt men jag red på som vanligt och det tog inte lång stund så gick hon HUR BRA SOM HELST! 


Samtidigt som jag travade runt gav jag tjejen lite tips på hur Heidi är van vid. Fastän jag längde tyglarna så att de skapade en stor båge fortsatte hon i precis samma form och trampade på ordentligt så att stegen blev flera decimeter längre. JAG VAR SÅ HIMLA LYCKLIG I DETTA ÖGONBLICKET! Känslan går inte att beskriva i text så jag försöker inte ens hahah.


Nya ägaren stod bara och gapade med stirrande ögon och jag vet inte vad hon tänkte- men jag såg att hon var mycket överraskad!

 

 

Jag saktade av sedan och hoppade av och nu var det en helt annan häst att titta på. Hennes ägaren sa till och med när vi gick ifrån paddocken "Oj, man ser verkligen att hon är avslappnad nu!" för Heidi gick på ett helt annat vis nu jämfört med innan ridpasset. Hon såg så jäkla nöjd ut!   

 


När vi sadlade av fick tjejen stretcha henne så som jag visade innan och så tog vi ut henne igen och ryggen var såååå fin igen. LYCKA! 



Jag har inte träffat dem mer än på Heidis besiktning och vi pratade en hel del. Visade sig att förra ägaren inte talat helt sanning om Heidi innan köpet för de tyckte inte att det hon sagt riktigt stämde överens... Jag berättade i alla fall om allt jag visste och hur det låg till- men det är en annan historia.



Jag och Heidi under tiden hon bodde hos mig:


                   

Av Jennie - 21 juli 2014 07:57



Och en bild på Hugo vid sjön. Satte fast hans koppel i ett träd eftersom det var andra där och folk blir gärna rädda för honom eftersom rasen har ett rykte, och jag vill inte skrämma folk i onödan..

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards