Jennöh

Alla inlägg under september 2015

Av Jennie - 30 september 2015 16:37

 

 

CANCERNS GÅTA

 

Ni alla måste se denna!!







Även denna Del 1 & 2


Av Jennie - 28 september 2015 23:50


Idag var Fairfight så otroligt duktig! Jag har levt på det hela dagen hihi
Red i manegen i morse. Vi red i alla gångarter och över cavaletti bl a. Han har blivit så stadig & STARK!!
Superduper känslig för minsta rörelse och vi gör allting med enbart säte och lite ben. T o m ryggningar!

Han tycker det är jättekul och har massor med framåtbjudning och springer runt med spetsade öron hela tiden   
Måste ta bilder på ett ridpass inom kort :D


:*

Av Jennie - 20 september 2015 22:04

Av Jennie - 16 september 2015 17:15

Hej


Var som bekant iväg på tömkörningskurs med Fairfight för Anders Eriksson! Roliga och givande dagar. 

Har dragit Fairfights järnskor och köpt joggingskor- så skorna satte jag på hemma och hade transportskydden över så fick de sitta på hela dagen. Mycket smidigt! 

Fairfight gick som vanligt raka vägen på transporten när vi skulle åka och stod som ett ljus hela vägen tills att det var dags att gå ut- då han backar långsamt och följer varje steg jag tar. Stannar jag och går in igen följer han bara med utan att det tar något i grimskaftet. 


 


Han gick lugnt intill mig när vi kom till träningsstället och ställde sig sedan och betade vid en gräskant. Vi hyrde en box över dagen som jag ställde honom i och han gick lugnt med mig bort till boxen trots att han spände upp sig och visade alla hästar hur stor och stark han är.


Först hade vi en intressant teori där vi pratade mycket om bett och dess inverkan, skador osv. Jag var faktiskt nästan den enda sedan som han tyckte hästen trivdes med bettet och handen och inte behövde göra någon justering i form att remmar för att avlasta, nosgrimmor eller byta bett. Kul! För jag köpte nyligen ett nytt bett till honom.. Ett oledat bett/"rakt" med fasta ringar. (Har visat att det är de betten som ger minst skador i hästarnas munnar).

Första dagen när det var vår tur gick vi in i manegen när ekipaget innan fortfarande var kvar. "Oj, detta blir psykologiskt jobbigt för unghästar.."   och något mer som Anders sa och menade på att han kommer bil orolig när den andra hästen går. "Äsch det är bara bra träning" svarade jag. 

Ekipaget gick ut och kvar var jag och Fairfight som inte brydde sig ö h t, vilket jag visserligen redan misstänkte- MEN man kan aldrig helt veta med en 3 åring.. Han tittade faktiskt inte ens åt det hållet.


Vi stod och pratade en stund och just när vi skulle börja så kommer några och undrar om vi bara kan byta plats på bilen & transporten så att de kan komma förbi. Mamma vågade inte så jag fick springa iväg och byta plats på den. Notera att jag gick ut genom en annan dörr på andra sidan manegen än där vi kom in.


När jag kom tillbaka fick jag höra att Fairfight hade höjt huvudet och gnäggat flera gånger när jag gick ut ur manegen och stannade varje gång han och Anders gick förbi dörren jag gick ut genom. Anders passade på att känna lite på Fairfight medan jag var iväg och sa förvånat att "Oj, vad han var mammig". 


Lektionen gick jättebra och han skötte sig galant! Åskådarna som varit med hela tiden sa flera gånger att de var så imponerade över oss och att han bara är 3 år. Det värmer verkligen när man får ett kvitto på att man gör ett bra jobb!



 

Dag 2 kom vi tidigt trots att det inte var någon teori för det var roligt att titta på lite andra hästar innan. Fairfight lade sig och sov i boxen vi lånade under tiden  Även denna lekionen gick jättebra, men det var mer trav denna dagen och även över en bom som han hoppade över stort till en början, men travade till sist fint över hihi



 
                                      



Trött kille. Nyflyttad med massa kompisar och iväg på helgkurs. Mycket nya intryck.


   

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards