Jennöh

Alla inlägg under juni 2014

Av Jennie - 30 juni 2014 14:26

Av Jennie - 30 juni 2014 00:07

Nambi och Tequila

Idag har jag även träffat Nambis tilltänkta kavaljer. Väldigt trevlig herre! =)



Av Jennie - 28 juni 2014 22:17

Sååå nu börjar min semester!!

Gamla bilder:

Av Jennie - 28 juni 2014 09:41

Vi ska nu ut o jaga vårt tredje CERT.

Av Jennie - 27 juni 2014 17:51

Åååh denna dagen har varit så stressig!!
Kom sent till hingstbetet så fick springa enda vägen bort, vilket är en bra bit. Springa med Fairfight till stallet oxh förbi massa trevliga hästar han spände upp sig för o fick sprutan.

Svetten RANN om mig o han fick låna en box under tiden jag gick med stallägaren in en stund till henne.

Sedan promenad tillbaka med honom som gick betydligt lugnare och när jag släppte tillbaka honom så blev killarna sååå glada igen!

Mötte en annan hingstägare på vägen till baka och pratade en stund.

Insåg sedan att jag kommer inte hinna till jobbet i tid, så kör rally hem och ber till gud att allt ska gå väl, och gör en rekordsnabb dusch. Telefonen hade laddat ur så på jobbet var de oroliga när jag kom, men allt gick som väl var bra!


Nu har jag rast!

Av Jennie - 26 juni 2014 09:19


Det handlar om att lita på varandra

-& för att kunna lita på varandra måste man kunna kommunicera med varandra


Alla ryttare & hästmänniskor vill att hästarna ska lyda, (vilket är en nödvändighet för att hästen inte ska bli farlig).

   Man kan vara väldigt frisk på att säga till hästen vad den inte får göra & så är man inte lika snabb (eller glömmer av det helt och hållet) på att berätta för den vad den får göra, vilket skapar en spänd & stressad häst eftersom att den då inte vet vad den får göra. Resultatet blir att hästen inte litar på dig & farliga situationer kan uppstå då den exempelvis försöker fly. 

Därför är det så otroligt viktigt att man berömmer så fort någonting är bra.

 



Ett exempel på tillit

Jag red ut med en vän & hennes häst, & jag red på ET.


Vi skulle gå över en grushög som hästarna tyckte var läskig. 

ET stannade en bit från grushögen som för att fråga, ska jag verkligen gå där? Jag klappade honom på halsen & han började gå igen utan att jag ens hann lägga om benen & så gick han över.

Jag satt bara helt stilla utan att göra något mer än den klappen/smekningen på halsen han fick & han var lugn som en filbunke.




Min vän skulle gå över.

Hennes häst stannade en bit från grushögen som för att fråga, ska jag verkligen gå där? & hon la på spöt- vilket resulterade i att hennes häst tänkte absolut inte gå över grushögen! 

Hästen var stressad & ryttaren irriterad & sa att "hon ska bara lyda skänkeln oavsätt!! 

Efter MYCKET om & men så flög hästen över tillslut- ryttaren var nöjd, men hästen var ännu mer stressad än vad den var en stund tidigare... 

 

 


Jag hade faktiskt aldrig reflekterat över detta innan den incidenten som hände för flera årsedan, men det är den vägen jag valt att använda mig av i uppfostran av både hästar & hundar.

Jag tvingar inte hästarna till någonting & berömmer mycket. För när de litar på dig och vet vad de ska göra så gör dom det!

 

Målet för mig är en glad och avslappnad häst som tycker att det är roligt att samarbeta.

 

 

 

ET är den hästen som har lärt mig mest

 

Jag fick honom när han var 1 år, och jag var 13. 

En liten skitunge som ska uppfostra en fullblodshingst låter helt vansinnigt eller hur. Och jag skulle aldrig göra så med mina barn hahah för det kan lika gärna gå åt helvete. Det är stora djur. Men jag är otroligt glad för att jag fick det- för han har lärt mig SÅ mycket!

 

Vi lärde varandra   

  

 

 

Han är den första hästen jag kunde leka med & hoppas att jag kan göra det med Fairfight en vacker dag. 

Jag var i andra änden av paddocken och ropade på ET så kom han i full fart och tvärnitade framför mig. Så sprang jag runt honom och sprang allt vad jag kunde till andra sidan och det tyckte han var jätte roligt så han sprang bredvid mig och bockade hela vägen. 

 

 

       

 

 

 

Ska även göra ett inlägg hur jag får hästen att lita på mig.

Finns säkert många sätt, men det är Mitt sätt

 

   

Av Jennie - 25 juni 2014 14:26

 

 

Hej 


Jag hade egentligen inte tänkt att börja odla något förrän nästa år, för att jag har inte fixat ett grönsaksland ännu och jag vet knappt hur man gör..... hahah! 

Men jag var hos en vårdtagare häromdagen som odlade tomat och potatis i hinkar på balkongen vilket verkade väldigt käckt!

 

Jag hittade en påse med lite äldre potatis som det började komma små "utskott" ifrån så jag slängde fram några tunnor som jag fyllde med jord, lade i potatisarna och täckte de ordentligt med mer jord!

 

 

        

 

 


Så nu är det väl bara att vänta på att något ska hända! Hur lång tid kan det ta tro? Hon berättade att potatisväxten som kommer ska blomma innan det var dags att ta upp potatisen, så lite koll har jag som tur är   

 

Så här såg potatisarna ut

 

 

 


Jag har aldrig odlat något innan så det känns nästan lite FANTASTISKT   


Potatisarna är givetvis KRAV- potatis så jag har nu min första egna lilla ekologiska potatisodling! 

 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards