Jennöh

Alla inlägg under januari 2014

Av Jennie - 31 januari 2014 11:09



Fick detta hemskickat.. Smart marknadsföring! Fredag o allt. 


Av Jennie - 31 januari 2014 10:43



Jag såg dessa filmer igår. Kan kanske vara en tankeställare? Intressant är det i alla fall!


Jag är som sagt helt ny inom området då jag alltid har och har haft skor på mina hästar..

Har alltså inga åsikter utan håller på att försöka bilda mig en egen uppfattning.

Även beställt saker som tydligen ska vara bra för fötterna. Ska experimentera lite på "stackars" Fair Fight... 



Av Jennie - 30 januari 2014 12:08



Jag har ramlat in på olika trådar om hästens hovar och att ha den barfota osv och alla är så nöjda hit & dit med att ha sina hästar barfota.. 


Till en början var jag väldigt kritisk, för vi har alltid haft skor på våra hästar, men ju mer jag läser desto mer förstår man sambanden och börjar bli nyfiken på det här med att ha hästar barfota!


Nu kommer jag inte gå och plocka av skorna på hästarna, men Fair Fight som aldrig haft skor eftersom att han bara är två år har jag ju all chans att börja läsa på en del och försöka bevara honom barfota i framtiden.


Vi får se hur det går, men detta är ett av mina nya projekt!

 

 


I samband med detta passade jag även på att bli medlem i Friska Hovar enligt vildhästmodellen (FH).

 

Det är en förening med hästens hovar i fokus. "Friska hovar är både vårat namn och vårat mål" säger de.

 

Gå in och kika ni också!

Av Jennie - 30 januari 2014 11:32




Inte lätt att ha unghingst som handhäst...



Jag hade Fair Fight som handhäst när jag red Top-Gun och det gick jättebra till en början.

Jag har en förmåga att bli övermodig, så jag tänkte att -"Vi provar lite galopp upp för backen".

Sagt och gjort, vi började galoppera. Först var han jätte duktig, för han undrade väl vad som skulle hända härnäst. 


När vi kom till raksträckan började han bocka en del så vi lyckades sakta av och skulle vända, men då började han med sina hingstfasoner och började ställa (stegra) sig flera gånger rätt upp för han tänkte börja leka och det är inte så lätt att korrigera när man sitter på en annan häst.. Som tur var hade jag honom i en lång lina plus repgrimma så det blir lite skarpare än vanlig grimma..


Vi tog oss ned för backen igen och ville prova galoppera igen, så det gjorde vi! Hahah smart där...   


Saken var bara den att då förstod han vad det gick ut på (bara att springa) så han började bocka och började till sist bocka på stället - till saken hör bara den att jag och Top-Gun fortsatte ju framåt! Inser att jag har bara ca 4 dm kvar av linan i handen och åker nästan i backen, men Top-Gun stannade som tur var snällt så vi klarade det bra. Vi fortsatte upp för backen och skrittade sedan hem. 


Sedan var jag så jäkla trött i armen så jag red Heidi istället för att ta henne bredvid också.


Men i det stora hela skötte han sig väldigt bra!   

 

 


 

Jag stannade Top-Gun lite då då för att Fair Fight skulle vara uppmärksam på oss (gör så när jag leder honom också) och stannar han inte då säger jag till honom...


Viktigt är att man är konsekvent och även berömmer mycket (ex klapp och godis), för då vill de göra rätt!


 

 


Tycker redan han har växt sedan denna bilden togs.



Av Jennie - 28 januari 2014 09:52

 

 

Handhäst

 

 


Idag ska Fair Fight få prova att vara handhäst för första gången, när jag rider Top-Gun. Har ingen aning om hur det kommer att gå, men är väl lika bra att han lär sig.. Ju tidigare desto bättre tror jag.

 

Efteråt ska jag nog ta med Heidi för hand också när jag ändå är igång.

 

Är lite nervös faktiskt...   

 

Funderar på om det är bäst att ta de i långt grimskaft eller lina? Vanlig grimma eller repgrimma?

 

Får se hur det blir, oavsett blir det nog bra! 

 

 

 

Jag & Sofia med Heidi & Top-Gun

 

Av Jennie - 27 januari 2014 17:05



 

Nu har Fair Fight haft sadel och senskydd på för första gången


och han är lika duktig som vanligt!
Eftersom det var första gången hade jag ingen sadelgjord på utan tog bara på och av den några gånger på båda sidor..
Efter var vi även på en runda i skogen själva första gången och även det gick som en dans!!   


 





Av Jennie - 26 januari 2014 13:07

Har köpt två olika sorters visselpipor till Tessie 12 år, då hon har fått lite sämre hörsel.
Den första är en vanlig och den andra är en visselpipa med högfrekvens- hundarna hör ljud som inte vi hör.

Så får jag se vilken som fungerar på henne!

Av Jennie - 25 januari 2014 23:53

Slutade jobbet kl 22. En timma senare satt jag nyduschad med mina nya produkter från c/o GERD i ansiktet med fiskgratäng, bubbelvatten och en tecknad film som heter Frozen    hahah älskar tecknade filmer för tillfället.....


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards