Jennöh

Alla inlägg under september 2018

Av Jennie - 25 september 2018 10:28

Lämnade Frida på förskolan i morse och sitter som vanligt och pluggar. Hon går bara korta dagar så att vi hinner umgås också och så fortsätter jag plugga på kvällen när hon lagt sig. 
I helgen var vi på Tanumstrand med Antons släkt och vi hade supermysigt    

Just nu är vi på osteologi delen och lär oss hela hästens skelett utantill- på latin. Tänk er då också, att varje skelettdel har ibland upp till 15 olika namn, beroende på om det är en grop (fossa) knöl (tuber) utåt (lateralt) uppåt (proximalt) osv osv osv. 
På första delen ser vi Humerus cranialt (främre extremitet: överarmen framifrån)


 



(Bogblad) Scapula medialt och distalt, samt humerus caudal vy (bakifrån) + proximal.

 



Carpalleden/framknä caudalt. Har massvis med småben att hålla reda på. 

 



Os ilium, ventralsidan (bäckenben, sett underifrån)

 



Skallen har också några namn

 



Så nu vet ni vad jag roar mig med! Tur för mig att jag tycker att det är så roligt och intressant och börjar få lite koll på detta nu. Den här utbildningen känns så rätt för mig! 


Av Jennie - 20 september 2018 19:30


 

Min kärlek  

 

 

  

Av Jennie - 20 september 2018 14:53

 

Drömmen- stå i stallet och plugga!

 

Av Jennie - 17 september 2018 23:30

I helgen var vi på bröllop för min kusin och hennes MAN, (Wow så häftigt det är ändå..)

Supertrevligt.

Liten släktbild med syskon/kusiner då vi är mer som syskon än kusiner - våra mammor är tvillingar och våra pappor är bröder.. De två längst till vänster på bild är hennes mans bröder. Vi tre längst till höger är jag och mina syskon. De andra två är hennes bröder. Hänger ni med?



Här är jag och min sambo <3

Av Jennie - 17 september 2018 21:50

Träning ger färdighet! Vi hade vårt första prov förra veckan när vi var i skolan och jag fick högsta betyg på det. Så svårt att veta hur det är upplagt mm när det är första provet, men det gick jättebra så det var kul! Får se till att fortsätta så.

Av Jennie - 12 september 2018 20:11

Fortsatt praktik idag med massage. Hästar stora som små ställer mer än gärna upp att få massage.. ;)
Ryggmassage började vi med.
Nu ska vi läsa en jäkla massa latin tills nästa gång då vi har prov på detta. Men än är dagarna inte slut här och mer ska vi lära oss innan vi rullar hemåt.

Oj, vad hästar ska masseras nu :) Vi ska nämligen massera hästar hemma på egen hand nu samt lämna in journaler tills nästa gång vi ses.

Vi turades om med hästarna och här masserade jag en shettis. Det är faktiskt svårare att massera små hästar och hitta rätt arbetsställning under vissa moment. Just under detta momentet "tumfriktion" gick ju lätt, men desto svårare under "handlovsböjen" hahah


Av Jennie - 11 september 2018 18:34

Denna veckan är vi här nere i skolan igen. Första delen anatomi och fysiologi är nu klar och vi hade prov igår. Inte fått tillbaka resultaten ännu så jag håller tummarna!

Igår började vi med osteologi samt att vi har haft praktik idag, samt imorgon då vi börjat med ryggmassage nu. Kommer ha praktik varje gång nu i två år :)

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards