Jennöh

Alla inlägg under december 2014

Av Jennie - 30 december 2014 02:15

Var ikväll vid niotiden ute och red med min kusin. Vi övade mycket samling i samtliga gångarter och det var väldigt roligt. Men vädret.. kom igen, det var SAGOLIKT!!! Så fantastiskt vackert!!! Alltså det kändes verkligen som att  man var inne i en sagofilm så vackert det var! 

 

Mamma kom förbi och vi tog en promenad tidigare idag, hon med hundarna och jag med Fairfight. 

Hihi den killen alltså.. Han är rätt pigg nu! Känns inte som det var längesedan jag köpte honom som 1 åring, men nu blir han 3 till våren. Känns helt AWESOME faktiskt.

 

Men i alla fall så spände han sig hela vägen och gick på tårna- sparkade med bakbenen, kastade med huvudet och slängde med frambenen och en gång började han sparka mot en skylt? hahah! Såg så kul ut och han såg så himla busig ut i ögonen. Han ville helst av allt springa i full fräs men duktig som han är så var grimskaftet hängande hela tiden trots att vi mötte en annan häst som han för övrigt inte alls brydde sig om!. Inte en enda gång blev det sträckt och han följer mig hur bra som helst trots all energi han bär på. Han är fantastisk! 

 

När vi kom hem släppte jag honom i paddocken och han ställde sig flera gånger så det såg ut som han skulle ramla över och så sprang han runt och bockade. Hans LYCKA. Och så när jag ropar kommer han direkt.

Jag tar väl in honom så han får sova i min säng snart också då han nästan är som en hund... Han tar grimskaft och linor i munnen och springer runt med de i full fart samtidigt som han kastar runt med de.

Innan hingstbetet fick han tag på kvarglömd vit tråd i hagen som han sprang runt och lekte med. Lyckan var dock kortvarig då jag sprang ut och samlade ihop all tråd han dragit ut över hela ängen hahah! 


Nu låter han väl som en galning men han är hur snäll som helst.

Han har bara mycket energi ibland vilket är en jäkla tur annars hade något varit fel och eftersom han inte har någon jämngammal kompis nu så funderar jag på om det inte finns hästleksaker likaväl som hundleksaker? Vill inte gärna ha linor och trådar i hagen då han kan trassla in sig...   

Han går ute mellan 6, 8 på morgonen till 22.30 på kvällen, vilket innebär att han är ute nästan 16 timmar per dygn vilket är mycket för en häst som står på box. Han stod på lösdrift innan han kom till mig så jag försöker ha honom ute så mycket det går och i framtiden vill jag ge honom möjligheten att stå på lösdrift igen.


När jag var och tittade på honom hos uppfödaren gick han i en jättestor flock på en gigantisk lösdrift i varierande terräng och fri tillgång på grovfoder. Hästarna var så otroligt harmoniska o samspelta och det var där mina ögon öppnades för lösdrift faktisk och har tänkt mycket på det . Visste ni förresten att box ger fler skador än lösdrift? Läs mer om det HÄR!

 

Nu är dessa bollar inte gjorda för hästar, men han gillar ju att springa runt med saker i munnen och kanske putta lite så funderar på HOPPBOLL & PILATESBOLL kanske..? Ska köpa och se om han tycker det kan vara kul, annars får jag prova med något annat...   


  


























Så här såg han ut efter betet. Vuxit en del sen dess! Så roligt att ha bilder att jämföra med.

 




På dessa två bilderna skiljer det 3 MÅNADER. Han var lite mer än 1,5 år på bild # 2.




Och här är han & hans mamma när han var jätteliten

 



Samma kille, men lite större   

   

Av Jennie - 28 december 2014 11:41

Hej

Idag mår jag konstigt nog inte alls bra... har kräkts och blir yr och alldeles matt när jag står. Vet inte vart det kom ifrån =(

Igår skrev vi i alla fall avtal för den här lilla tjejen som jag ska ha på halvfoder och hon ska flytta till Göteborg! Alltså hon är så bedårande <3

Ha en trevlig söndag!

Av Jennie - 27 december 2014 00:37

Idag har jag hängt på Fairfight för första gången. Hoppade jämfota bredvid honom på båda sidor och ruskade omkring på ryggen och gav lite tyngd innan jag blev upplyft och hängde på honom några gånger på båda sidor samtidigt som han fick backa och gå åt sidorna. Till en början undrade han såklart vad vi höll på med, men efter några gånger slappnade han av helt. Varje gång jag hängde gav jag honom även en godisbit samtidigt vilket han tyckte var mums. HAN VAR SÅ DUKTIG!! Inga konstigeter alls   


En hästmänniska som sa att man inte ska ge hingstar godis ur handen för att de kan börja nafsa och bitas, men det fungerar alldeles utmärkt för mig och så länge det fungerar kommer jag att göra det. De fåtal gånger han har gjort en antydan till att nafsa har jag direkt talat om att så gör man inte och då har det dröjt lååååång tid innan han gjort det igen. 


Det tror jag beror på individ till individ, hur tydlig och konsekvent man är och hur mycket man jobbar och umgås med sin häst. De har väldigt många hästar/hingstar då de jobbar med det och de har säkert alldeles rätt i det de säger, ABSOLUT! Men samtidigt umgås jag mycket med Fairfight varje dag i både lek och träning och sätter upp tydliga regler och BERÖMMER mycket medan de har mååånga hästar de ska träna varje dag så de blir nog inte på långa vägar hanterade så mycket som Fairfight hanteras varje dag. Eller?


Promenerade med Fairfight och en vän och hennes ponnysto. SPÄNNANDE tyckte Fairfight som travade och spännde upp sig. Glömde av att jag var där ett par gånger och jag sa direkt åt att det inte var OK. När han då gjorde rätt och var uppmärksam på mig så berömmer jag med både röst, klapp och ibland godis. Efter en kort stund gick jag med en lugn och avslappnad hingst och höll längst ut på grimsaftet bredvis ett ponnysto. **Stolt hingstägare** Jag är glad om han i alla fall håller sig kvar i hagarna. Det jag är mest rädd för faktiskt hahah. 


Analyserar hela tiden vad som funkar och inte funkar. Gör jag en sak så ska jag märka en förbättring på tredje gången. Gör jag inte det så får jag fundera ut något annat istället. Jag håller inte på och nöter saker utan resultat för det leder ingenvart. 


Även om jag mer än gärna tar emot tips så får man inte glömma av att tänka själv. Fungerar en sak som både Du och hästen trivs med kan jag inte se en anledning att sluta. Men det var säkert ett superbra tips. Går det åt helvete med mitt godisgivande får jag helt enkelt sluta   


Fairfight längst till höger            


Av Jennie - 24 december 2014 12:44

Av Jennie - 24 december 2014 10:18

God jul, jag önskar er en trevlig dag!! :D

(Har på mig jobbtröja på fotot för var hos mamma på rast igårkväll på uppesittarkvällen ;) )

Av Jennie - 22 december 2014 14:00

 

 

Istället för att enbart dricka vatten så kan du enkelt lyxa till det lite själv genom att pressa och lägga i bitar av exempelvis gurka, citron, blåbär osv. Mums! Med blåbär får du lite färg på vardagen då vattnet blir alldeles lila-rosa   

 

 

 

Av Jennie - 21 december 2014 22:39


Åhhhh idag har jag haft en så fantastiskt härlig dag! För att förklara mig kort har den bestått av:

Adventsfrukost, hundklippningskund, Skrittur på Top-Gun med Farfigth på släp, fixat och städat i stallet, lagat mat och så kom Danzette och Elisabeth hem från Malmö! 

   Oj vad han spände upp sig och kunde inte sluta titta på henne. Hoppas han inte glömmer av att äta i natt bara- de står i alla fall på en varsin sida av stallet så är en bit emellan.


Ska bli kul att se hur han ser ut när han inte är bebis längre. Bebis säger jag... han är inte bebis längre. Han känns mycket mognare än i våras och så ser han mycket vuxnare ut i hela kroppen.

Tänk att han blir 3 år till sommaren. AMAZING!! 


 

Av Jennie - 21 december 2014 22:02


Då kylskåpet är nästintill tomt så tog jag lite av det som fanns hemma och det blev faktiskt SUPERGOTT! 


         Ingredienser:

  • Mango
  • Avokado
  • Gul lök
  • Vitlök
  • Vatten
  • Cyrry
  • Salt
  • Soya
  • ris

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Skapa flashcards