Jennöh

Alla inlägg den 4 december 2013

Av Jennie - 4 december 2013 14:17

 

 

 

Hej


Jag har bestämt mig för att inte ha kvar Heidi! 


Har givetvis blandade känslor, men kan inte följa hjärtat nu, utan faktiskt ta ett långsiktigt beslut...


Hon börjar kännas rätt fräsch nu.

Jag tömkör- i skritt och har även börjat lägga in lite övergångar till trav. Går även över cavaletti.

Rider barbacka- i skritt och gör öppnor och skänkelvikningar + går över cavaletti.

Stretchar rygg och bakben dagligen. Börjar ge resultat. Efter att equipterapeuten var här har även ryggmusklerna börjat slappna av överallt. 


   

Känns såklart tråkigt att jag har bestämt mig för att inte ha kvar henne nu när hon äntligen börjar kännas bättre. Men jag känner att jag är redo för att KÖPA EN NY UNGHÄST!! Ska redan på lördag åka och titta på några stycken och den ena är släkt med Malin Baryards gamla Butterfy Flip!

 

Har blivit förfrågad om jag inte vill köpa Heidi eller ta ett föl på henne istället, men när jag skulle ta bort ET för ett årsedan bestämde jag mig för att jag aldrig skulle köpa en sjuk häst igen- om man vet om det.

ET blev ju knivskuren som föl, vilket fick sina konsekvenser senare..

 

 

Bild på ET  



Heidi börjar ju kännas bra, så varför köper jag inte henne?

Hon har inte blivit riden korrekt innan (bl a pga lösa benbitar i bakknäna) hon kom till mig vilket har medfört Kissing Spines mellan två ryggkotor.

Hon hade svankrygg förut, men den har jag fått bort genom rätt träning och stretching.



(Kissing Spinen kommer inte påverka henne om hon arbetas på rätt sätt då det är så lite)


Hon har även inåtvridna framtår sedan hon var föl- det kan göra att hon inte håller i framtiden. Inte säkert att det kommer påverka henne.


Varför tar jag inte föl på henne?

Eftersom att hon har haft osteochondros i bakknäna. Det kan bero på att hästen inte fått tillräckligt näringsrik mat som föl - ettåring och det kan även vara ärftligt. Det vet vi inte, fastän vi tror att det beror på maten, vill jag helt enkelt inte ta risken!


Jag kommer ha henne december ut, men hoppas såklart att hon kan stå kvar ett tag fastän inte jag har henne på foder.


Problemen om det är en hingst jag köper får vi ta då..... ;)




Jag & Heidi

 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards