Jennöh

Alla inlägg den 29 september 2013

Av Jennie - 29 september 2013 08:56

Har kikat efter en ras jag vill köpa nästa år(??!!) Lagom tills Nambi är 2 år. Har t.o.m tagit kontakt med uppfödare jag ska hälsa på.

Rasen jag är inne på är alltså Whippet- en ras som ofta använs inom hundkapplöpning. De har väldigt mycket jaktlust så det är verkligen inget jag med flit kommer introducera min Whippet... 

 

Men den skulle nog vara snabb till att tävla i agility med?!   

Hundvärldens Ferrari   

 

  

 

Alla färger ätillåtna!!



Hur jag väljer hundras:

   

  • Renrasig
  • Är det en frisk ras
  • Temperament
  • Användningsområde
  • Storlek

Jag skulle aldrig köpa en hund utan stamtavla -dvs en blandras- eftersom att man aldrig vet vad man får. 

 

När jag börjar intressera mig för en ras är det första jag tar reda på- är om det är en frisk ras. Jag skulle aldrig köpa en ras som jag vet har mycket rasbundna sjukdomar. Det kan man tillexempel få reda på genom hur gamla rasens individer brukar bli och hur hög försäkringen är.

 

Jag tar även reda på hur den är i temperamentet och rasens användningsområde om den troligtvis skulle passa in i min vardag. 

 

Hundens storlek har också betydelse. Bor man i en liten lägenhet ska man kanske inte ha en Grand Danois

 

 


 

 

Vill man ha en hund att arbeta med bör man inte välja en Afghanhund som är "kända" för att göra lite som de vill...

 

   


Finns givetvis mängder att tänka på innan man väljer hund, men detta var det jag kom att tänka på nu....




http://hope4dogs.blogspot.se/2012/12/whippet-dog-breed.html

http://www.cgrc.eu/whippet-section/

http://scientopia.org/blogs/guestblog/2011/11/04/whippets-bullies-and-genetics/

Av Jennie - 29 september 2013 08:17

När jag var på akuten förra veckan för att jag hade ont i hjärtat mer än vanligt, så var proverna väldigt bra, men jag kommer kunna ha ont upp emot ett år...  Känns givetvis jobbigt, men nu vet jag att det är på rätt väg i alla fall!

Blev väldigt glad att proverna var så bra!!   


Igår var jag, Fredrik och mamma även hemma hos pappa och vi hade väldigt trevligt!! Blev skaldjur och sedan kladdkaka till efterrätt. Vi tog även en lång härlig promenad runt om där han bor. Väldigt fint!    Sedan åkte jag och Fredrik och köpte godis som vi hade medan vi spelade kort. Såg även två älgar precis utanför bilen när vi körde så jag var så klart tvungen att stanna o titta lite...    

 


Här är ett nytt halsband som jag köpte till Nambi i förrgår:

 

    

Tjusigt!!    

 

 

Blev även ett fleecetäcke och en kofta. Fleecetäcket kan hon ha i stallet eller något i vinter, går ner på sidorna en del så att hon håller sig varm.

 

 



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards